Disse Super Bowl reklame-filmene vil du ikke gå glipp av

Written by | Fremhevet, Reklame

Det er noen få dager igjen til årets Super Bowl – og folk verden over kommer til å sette av mange timer for å følge med på hvem som vinner. Blir det New England Patriots eller Atlanta Falcons?

5 ting du ikke visste om Super Bowl-reklame
1. En 30-sekunders reklame kostet $37,500 i 1967. I 2016 kostet det rundt $5M. Det er et snitt på $160,000 per sekund.

2. I følge Nielsen er Super Bowl det mest sette programmet som sendes i USA med 114 millioner seere i snitt.

3. Under Super Bowl XLVI tjente NBC (de som sender Super Bowl) $75M (+620 millioner kroner) på å selge reklamespotter

4. En av de filmene som har blitt tatt dårligst i mot er T-Mobiles reklamefilm med Kim Kardashian.

5. Reklamefilmene som har blitt kalt de beste flest ganger kommer fra Budweiser, Bud Light, Pepsi-Cola og Doritos.

Det er noen (jeg) som egentlig ikke bryr seg. Det som er viktigst og mest interessant er alle reklamefilmene som blir sluppet og vist under Super Bowl LI. Byrå-USA omsetter sikkert for mer i denne perioden, enn de gjør resten av året – på å lage 30-, 60- og 90-sekunders reklamefilmer som skal trumfe over over alt annet.

Super Bowl er dyrt

En reklamefilm på snaue 30 sekunder koster i snitt $5 millioner å sende (~42 millioner kroner). Mary Scott fra United Entertainment Group hevder at minst 25% av kostnaden tilknyttet reklamefilmene blir brukt på å markedsføre filmene. I ukene frem til Super Bowl rulles filmene ut i sosiale medier i form av korte teasere.

Youtube oppfordrer også sine brukere å stemme på sin favoritt gjennom Youtube AdBlitz.

Mange har allerede enten sluppet teasere, eller hele reklamefilmer – mens andre faktisk ikke røper noen ting før selve reklamen har gått i reklame-pausen.

Her er noen av mine personlige favoritter for i år:

Audi

Laget av Venables Bell & Partners

Kia

Laget av David&Goliath

Skittles

Laget av adam&eveDDB

Snickers

BBDO har bekreftet at Snickers kommer til å vise en reklame med Kylo Ren fra Star Wars: The Force Awakens. Dette blir den første Super Bowl reklamen som sendes live.

Mercedes

Laget av ingen andre enn Cohen-brødrene.

Google

Dette er ikke den endelige filmen som sendes under Super Bowl, men bare en teaser

TurboTax

Laget av Groupo Gallegos med Wieden + Kennedy Portland (skulle likt å levere selvangivelsen via en app…)

GoDaddy

Laget av Bullish (GoDaddy sa nettopp opp partnerskapet med TBWA/Chiat/Day – samme selskap bak Apple’s “1984” reklamefilm)

Febreze

Laget av Grey New York (legg merke til relevansen og konteksten i denne)

Sprint

T-Mobile

Laget av Publicis Seattle

Hva synes du om filmene ovenfor? Hvilken er din favoritt? Og viktigst av alt – New England Patriots eller Atlanta Falcons?

Kommentarer

Last modified: February 4, 2017