Snapchat Spectacles – nye Google Glass, eller er det fett nok?

Written by | Fremhevet, Snapchat, Sosiale medier

Først av alt – tusen takk til Hans-Petter Nygård Hansen for å låne meg sine Spectacles. Jeg har ikke fått tak i dem selv, og det er ikke så rart.

Du kan ikke kjøpe disse brillene i en nettbutikk eller på elkjøp. Bor du i USA, må du finne ut hvor Snap har plassert en Snapbot – en salgsautomat som lar deg kjøpe maks 2 briller for $130 (litt i overkant av Kr. 1000). Du kan også kjøpe dem på Ebay for godt mer enn den opprinnelige prisen.

At man ikke enkelt kan få tak i brillene har skapt en viss ‘hype’ rundt Spectacles. “New shiny tech” er in. Det har vært “in” lenge.

Google Glass skapte mye styr når de ble lansert. Ideen var god, men utførelse og utvikling var ikke like god. Brillene kostet $1500 (over Kr. 12 000).

Hvorfor feilet Google Glass?

Sikkerhet – før produktet var lansert var det stilt spørsmål rundt sikkerhet. Ikke alle var med på at man skulle ha noe som strålte kreftfremkallende stråling så nære hodet. En annen bekymring var personvern. Google Glass kunne spille inn video og ta bilder over alt og av alle.

Det var ikke kult – Uansett hva du sier, så vil det aldri bli kult å si “OK Google,” høyt, mens du går rundt som om det er fett å gi ordre til brillene sine ute blant folk.

Estetikk – Tanken om en smart enhet montert på briller høres kult ut, men Google Glass designet så ikke veldig fint ut. Brillene så ut som om de fortsatt var en prototype. Google Glass brukere ble faktisk kalt for “Glassholes” en periode.

Ingen tydelig funksjon – nøkkelen til å skape og selge produkter er å finne et behov eller en etterspørsel som du vil løse. Google lagde produktet først, også lette de etter folk som ville være interessert i det.Google Glass hadde to enkle funksjoner: å kjapt ta bilder, og å ha en feed med informasjon fra nettet rett foran deg.

Glass Exploreres – Når alt kommer til alt feilet Google Glass på grunn av dårlig markedsføring. Den første versjonen ble ikke solgt i butikk – men solgt eksklusivt til “Glass Exploreres” som måtte betale $1500 for å bli kalt “early adopters”. Denne gruppen bestod dessverre av tech-geeks og journalister som ikke nødvendigvis fikk nytte av hva Google Glass kunne tilby.

Thomas Moen var en av de få som fikk lekt seg med Google Glass i Norge. Les Moens anmeldelse av Google Glass, og hvorfor han solgte dem etter kun to uker.

 

Magnus Brøyn med Google Glass på TV2 Nyhetskanalen. Sorry Magnus, det ser sikkelig teit ut…

Tilbake til Spectacles

Spectacles har oppnådd lik hype som det Google Glass fikk. Men der Google Glass skulle være flere ting, men aldri fikk definert sin funksjon mot en målgruppe, nesten som en dårlig spøk. Spectacles er kamera-briller. Ingenting annet.

Brillene kan spille inn 10-sekunder med video som lastes opp med en iPhone eller Android gjennom Bluetooth eller Wi-Fi. Plasser brillene tilbake i etuiet for å lade dem. Enkelt nok.

Min erfaring med brillene begynte med at jeg fikk nesten ingen instruksjon fra Hans-Petter om hvordan de funket. Men det skulle være “selvforklarende og enkelt å sette opp”. Det var det ikke. For å koble brillene til mobilen min måtte jeg søke meg frem på Google, i mangel på en bruksanvisning.

Brillene jeg testet er sorte, og den eneste fargen som er grei nok til å bruke ute. Med mindre du er komfortabel nok til å rocke blå eller rød Spectacles. Jeg er ikke det.

De forskjellige fargene du (ikke) kan få tak i

Spectacles skal være morsomt og enkelt. Evan Spiegel kaller dem et “leketøy”. Med en pris på $130 kan det være noe man kjøper med seg rett før man skal løpe Color Me Rad, eller skal på festival.

Min forventning til hvordan de funket var like hypet opp som brillene selv. Logikken min tilsa at det var bare å koble dem opp mot telefonen, klikke på knappen på siden og så ville videoen min automatisk lastes opp til min story. Men den gang ei.

Slik deler du en film fra dine Spectacles:

  1. Sørg for at du har skrudd på Bluetooth på mobilen din.
  2. Klikk en gang på knappen på venstresiden av brillene, og et lys vil blinke.
  3. Vent en evighet på at filmen dukker opp på Snapchat-appen.
  4. Vent litt til
  5. Velg filmen du vil dele, og velg om du vil legge den på my story, eller sende den til enkelte kontakter.

Hvordan jeg ville hatt det:

  1. Sørg for at du har skrudd på Bluetooth på mobilen din.
  2. Klikk en gang på knappen på venstresiden.
  3. Snappen din er på my story om noen sekunder.

Hvorfor jeg ikke kommer til å kjøpe Spectacles

Vi må avtale å møtes, så du kan få tilbake brillene, Hans-Petter. Jeg bruker dem nesten ikke.

Det er sykt kjipt å innrømme, men livet mitt er ikke fett nok til å vise verden hva jeg gjør.

Det mest interessante jeg har gjort mens jeg brukte dem, er å prøve å overtale kjæresten min om at Spectacles er kult – før jeg egentlig hadde testet dem ordentlig selv. Det var ikke så kult. Det er få som har lyst til å se på meg sitte ved maskinen å jobbe, eller å tilbrede mat fra Godt Levert.

Men det betyr egentlig kanskje ikke hva jeg tror

Stages we go through for all Snapchat launches:

Step 1: WTF is this?
Step 2: No really, what is this?
Step 3: 100M people use it daily.

– Aaron Levie (@levie)

 

Hvordan jeg forestiller meg at ungdom tror de blir med Spectacles.

Det handler ikke om du eller jeg liker det – men Snapchats brukerbase vokser, og de kommer til å like det. Tiden vil vise – men Spectacles taes i bruk like raskt som de andre funksjonene Snapchat har introdusert. Ungdommen vil gjøre Spectacles fett på et øyeblikk. Når det skjer, kommer verden til å følge etter.

Har du testet Spectacles?

Kommentarer

Last modified: February 12, 2017