Snapchat går på børs – verdi: 200 milliarder kroner

Written by | Fremhevet, Nyheter, Snapchat

I går (2.2.17) la Snapchat’s mor-selskap ut informasjon om at de ønsker å gå på børs. Selskapet har laget en mobil-app som lar brukere sende hverandre bilder og meldinger som forsvinner på noen sekunder.

Edit: Snap Inc. gikk ikke på børs 2.2.17 – men har lagt frem en IPO (Initial Public Offering) og forventes å gå på børs i Mars 2017.  En IPO er et prospekt for børsnotering. Det vil si at en aksje kan omsettes på børsen til en oppgitt pris. Deretter vil etterspørselen etter denne aksjen øke eller senke prisen. Det stilles mange krav til hva et slikt prospekt skal inneholde. Blant annet skal man som investor få såpass mye informasjon for å vurdere å kjøpe aksjer. Derfor har vi nå fått så mye informasjon om Snap Inc.

Verdien til selskapet forventes å ligge mellom $25 milliarder og $20 milliarder – til tross for at selskapet aldri har hatt fortjeneste.

Selskapet ble stiftet i 2011, når co-founder og CEO Evan Spiegel fortsatt gikk på universitetet. Både Spiegel, og co-founder Bobby Murphy har eierandeler i Snap som er verdt rundt 40 millioner kroner.

I dag har Snapchat nesten 160 millioner daglige brukere, og i fjor hadde de en inntektsøkning på 600% mer enn året før. Kostnadene derimot overstiger inntekten – og dermed tapte selskapet over 3 milliarder kroner til blant annet markedsføring og research.

Snapchat med Facebook-effekt?

Dersom Snapchat kan gjenta den utrolige suksessen til Facebook, antas selskapet å være utrolig lønnsomt – sier Martin Garner fra CSS Insights.

Inntekten til Snapchat kommer fra annonsering, og det ser ut til at bedrifter ser Snapchat som en effektiv måte å nå unge brukere på.

Mettet marked

I de første kvartalene 2016 hadde Snapchat en brukervekst på 17% – mens i Q3 og Q4 var den på 3%. Selvom Snapchat’s brukerbase ikke vokser like raskt fra kvartal til kvartal – tjener Snap Inc. (morselskapet) mer per bruker. Fjerde kvartal 2016 tjente de rundt 8 kroner per bruker. En vekst på 239% fra fjoråret.

Snapchat Spectacles’ uvanlige lansering har lønnet seg

Spectacles ble først lansert høsten 2016, med en uvanlig og eksklusiv distribusjon. I stedet for å gi brillene til “influencers” eller selge til alle – ble brillene solgt gjennom pop-up automater.

Og det er en suksess. Brukte briller ble solgt på Ebay for utrolige priser, og unngikk den nerdete og dårlige PR’en Google Glass fikk.

Du kan fortsatt ikke kjøpe brillene i butikk, men det kan fort endre seg. Snap Inc. sier at selskapet skal gjøre store investeringer i inventar, markedsføring, distribusjon og innovasjon. Samtidig skal man øke distribusjonen av Spectacles.

Men de smarte brillene er ikke en cash-cow for selskapet enda. Selvom de selger for $130 (–1000 kroner) – er kostnaden for å produsere og selge brillene så høye, at kostnaden tynger ned inntekten fra salget.

 

Bonus

Vil du skille deg ut med en egen spesiell farge? Da kan du gjøre som han her:

Kommentarer

Last modified: February 4, 2017

Leave a Reply

Your email address will not be published.