Klarer du å være like tidsriktig og relevant som Audi Norge?

Written by | Facebook, Fremhevet

Med mindre du bor i en hule uten internett (og ikke har kommet deg ut), så har du nok fått med deg at det har vært et kraftig snøvær på østlandet i dag. For min del gikk det i å kave seg til buss og tog i et snøteppe som rakk meg til leggene.

Screen Shot 2015-03-26 at 11.20.15

Et flertall av mine venner på Facebook hadde postet bilder av snøkaoset, mange viste misnøye på Twitter – og SAS ønsket meg en god sommer?

Screen Shot 2015-03-26 at 09.44.32

Nå vil jeg før jeg går videre, oppklare at jeg på ingen måte ønsker å trå noen på tærne. På ingen måte kunne personen som jobber i SAS – og som satte opp annonsekampanjen vite at det kom til å bli et snøvær av dimensjoner i dag.

Men på den andre siden, kom jeg over en ganske tidsriktig og relevant post gjort av Audi Norge:

Screen Shot 2015-03-26 at 10.45.27

“Quattro saves the day” (Quattro er varemerket Audi AG bruker på firehjulstrekkssystemene sine). Jeg som er bilfreak og dødsglad i Audi syntes dette var kjempekult. Markedsføreren i meg blåser opp ballonger og baker kake mens jeg skriver. Dette er et perfekt eksempel på tidsriktig og ikke minst, relevant markedsføring i sosiale medier.

Her har Audi satt sin merkevare og sitt produkt i en relevant setting – og deres fans er med på å snakke tilbake. Flere fans og kunder hadde postet bilder av sine biler, og støttet opp mot Audi sin post. “Ingen problemer. Slapp å brøyte gårdsplassen”.

Screen Shot 2015-03-26 at 10.45.34

I Fanbooster har vi ofte lekt med å poste ting som er tidsriktige – men ofte bommet helt på relevans. Derimot ser vi at når vi setter Fanbooster i relevante sammenhenger, får vi god tilbakemelding.

Et dårlig eksempel her er fra fjoråret – når jeg postet et bilde av en hest, med en tilhørende kinesisk skrift som (forhåpentligvis) betød “Godt nytt år. Jeg bommet helt. Ingen respons. Mest sannsynlig dårlig oversatt også. Dermed har jeg styrt unna å poste innlegg som valentinsdag-greier på siden vår. Det er simpelthen ikke relevant for vår merkevare.

På den andre siden postet vi i forbindelse med solformørkelsen. Her kunne jeg bare ønsket folk en “god solformørkelse” og latt det være. Men vi fikk mer igjen for å sette det i et relevant perspektiv, og si at dette er første gangen det er en solformørkelse og vi har mulighet til å poste om det i sosiale medier. Siden det er sosiale medier vi jobber med.

Screen Shot 2015-03-26 at 11.15.55

Jeg applauderer personen som postet Quattro-filmen for Audi. Jeg ønsker gjerne å ta en prat med deg! Nøkkelordet å ta med videre for dere som leser er å være tidsriktig, men også relevant. Jeg antar ikke at annonsen til SAS vil slå ut negativt, men det hadde vært kult om de kom raskt på banen med “Lei av snøkaoset? Ta flyet til sommeren” istedet.

Mitt tips til deg er: om du ønsker å ta din merkevare ut og plassere det i en gitt setting – sørg for at det er tidsriktig men også relevant for din merkevare.

Kommentarer

Last modified: February 2, 2017

Leave a Reply

Your email address will not be published.