Meninger: Ghopi Prabaharan om kanalvalg og relevans

Written by | Fremhevet, Meninger

Under Social Media Days har Ghopi Prabaharan blitt omtalt som en av de bedre foredragsholderene. Den siste tiden har han gjort seg bemerket innen det lille sosiale-medier-miljøet i Norge. 28 år gamle Prabaharan kom fra Sri Lanka som ettåring og vokste opp i Fosnavag på Sunnmøre, og flyttet senere til Porsgrunn. Han er utdannet skuespiller, spilt i teater og vært programleder.

Du har gjort deg synlig i det siste innen sosiale meider – men det er jo ikke det du i hovedsak jobber med? Kan du fortelle litt hva som dro deg inn i sosiale medier verden? Som en utenforstående – hvordan tokler du bransjen her i Norge?

Jeg har alltid gjort meg synlig på de plattformene som gjaldt det året vi var i, sier Prabaharan.

For eksempel – i 2006 representerte vi Norge i VM i Paris – med verdenskjente dataspillet Counter-Strike. Se på dette som et fotballag. Da hadde jeg ikke noe Instagram, Snapchat, Twitch eller YouTube – slikt det er nå. Så jeg brukte VGblogg, mIRC og andre “sosiale kanaler” til å bygge publikum, tiltrekke sponsorer og bygge merkevare på internasjonalt nivå.

Jeg trenger ikke å jobbe MED sosiale medier for å bruke sosiale medier. Disse medieplattformene er bare verktøy som gjør det lettere for deg å oppnå forretningsresultater. Jeg har en bakgrunn som skuespiller, programleder – og kommer hovedsaklig fra kultur og underholdningsbransjen. Det gjør at jeg helt klart ser på ting fra et annet perspektiv.

Jeg vet ikke om jeg tolker bransjen på noe vis, hvem er jeg? Det er mange flinke. Jeg vil SKRYTE av bransjen. Masse flinke kolleger. VIRKELIG!

Men det var en gang det var en eller annen chick fra et eller annet byrå som har skrevet en bok som kritiserte meg for å heie på Pepsi som kom med en Snapchat linse. Hun konfronterte hvor mye salg det det egentlig ville generere for Pepsi. Vel █████, har du hørt om å bygge merkevare slikt at du er relevant i 100 år? Slikt som Coca Cola, Adidas, Michael Jackson osv.

Veldig ofte når merkevare får kommet under huden på ung kultur så penetrerer det markedet – og treffer mainstreamen – og du holder deg relevant. Se Adidas og Run DMC. Jeg syntes hun virker veldig søt, og har hørt er veldig flink. Men det endrer ikke faktumet at det er stor forskjell på salg/transaksjon og bygge merkevare.

Om du skal gi 3 tips til folk som jobber med markedsføring i dag – hva ville det vært?

#1
Som jeg sa til Kampanje.com – Se på mobilen som TV’n. Der Snapchat er NRK, Facebook er TV2, Instagram er TV3 (irrelevant rekkefølge) – og det du legger ut er tv-serier, realityshows, og nyheter. Tilfør verdi ellers bytter folk kanal.

#2

Snakk til mennesker som om de er mennesker. Du selger til mennesker uavhengig av om det er b2b, eller b2c. Hva er greia med at du oppfører deg på en måte som kunde, mens når du tar på deg jobb-trøya så gjør du noe helt annet? Det heter sosiale medier fordi du skal være sosial. Sosial betyr menneske. Menneske betyr vanskelig, og eneste måten å gjøre det enklere på er å lytte.

#3

Ikke bli lei deg om Facebook går ned, og noe annet kommer opp. Blir som å bli lei seg for at Idol finalen er ferdig og du aldri kan markedsføre mer igjen. Selvfølgelig kan du – fokuset er bare på et annet program eller en annen kanal. Det jeg mener er vær fleksibel til å kunne gå fra snapchat til instagram story, eller kanskje tilbake til TV’n.Jeg heier på folk der ute. Vi kom til Norge med 20 kr i lomma. Kan vi få return on investment, så kan du.

Følg Ghopi i sosiale medier

Facebook: https://www.facebook.com/ghopi
Twitter: https://twitter.com/ghopii
Instagram: https://www.instagram.com/ghopii/

Bonus: Se Ghopi in action

Kommentarer

Last modified: February 4, 2017