Facebook rapporterte feil data. Gir oss 3 nye medie-kjøpsmuligheter.

Written by | Facebook, Nyheter, Sosiale medier

I fjor fikk Facebook mye kritikk for hvordan de rapporterte data. Desember 2016 sa Facebook at selskapet jobbet med å fikse en feil som rapporterte feil tall ved beskriving av et annonsepublikum.

Dette fulgte etter en rekke andre feil som ble avdekket av Facebook. Noe som slo hardt tilbake på troverdigheten til plattformen – og satte tvil ved effekten man oppnår ved annonsering.

Bente Sollid Storehaug forteller på Digitalhverdag.media at den digitale annonseverden preges av kaos. Ikke bare mangler den felles standarder, men opererer med upålitelige silo-målinger, skjulte rabatter florerer og annonsører svindles for milliarder av dollar hvert eneste år.

Jeg personlig er kjempefan av Facebook-annonsering, fordi jeg enkelt kan se effekt. På den andre siden er det en høyt engasjerende annonseringsplattform, samtidig som man får mulighet til å være super-relevant. Feilene Facebook har hatt har ikke vært store og ikke påvirket hvordan selskaper blir belastet for å annonsere gjennom plattformen. Likevel går det på tilitt og ansvar.

“Den digitale annonseverden preges av kaos.”

Bente Sollid Storehaug, CEO, ESV Digital, Nordic.

Datarevisjon

Facebook går inn i et samarbeid med Media Rating Council (MRC) for å verifisere nøyaktigheten av data som blir levert til annonsører. Facebook vil gi mer informasjon om hvor lenge en annonse er på skjermen.

Uavhengig verifisering gjennom tredjeparts-leverandører er også mulig, og Facebook har nå 24 partnere som kan hjelpe med å måle og verifisere data som rekkevidde, attribusjon, demografi, og brand-lift.

Bedre data på visnings-nivå

Med verifisering fra MRC, vil Facebook kunne vise dypere innsikt når det kommer til visningsdata. Blant annet kan man få spesifikk in-view og innsikt i varighet for display annonser:

  1. Millisekunder som en annonse var på skjermen
  2. Millisekunder der 50% av annonsen var på skjermen
  3. Millisekunder der 100% av annonsen var på skjermen

Samtidig kan annonsører nå benytte seg av flere måter å kjøpe medieplassering på.

Nye muligheter å kjøpe videoplassering på

Bare en video vises på en skjerm, har den skapt en form for verdi for annonsøren. Men bedrifter og annonsører har forskjellige KPI’er og kampanjemål. Facebook vil senere i år gi oss fleksibilitet når det kommer til å kjøpe video-plassering.

Disse kan du kjøpe via Facebook, Instagram og Audience Network

  1. Completed-view buying: annonsøren betaler kun for video-annonser som har blitt vist i sin helhet – for en maks-lengde på 10 sekunder.
  2. Two-second buying: med standarden fra MRC, når minst 50% av annonsen er på skjermen – telles en visning etter to sammenhengende sekunder eller lenger.
  3. Sound-on buyung: annonsører vil kunne ha mulighet til å kun kjøpe og betale for video-annonser der lyden er på.

I de årene jeg har jobbet med markedsføring og annonsering på Facebook har jeg ofte opplevd at Facebook strammer inn tøylene. Blant annet har de åpnet for og lukket muligheter for eksempelvis “like-gating“, konkurranser (lik for å delta/del for å vinne etc), 20%-tekst (jeg hate-hater dette).

Nå føles det godt å vite at mediebransjen kan kreve at Facebook rydder opp, og Facebook faktisk gjør det med ermene brettet opp.

Har du hatt suksess med video-annonsering på Facebook? Lim inn lenken til videoen i kommentarfeltet.

Kommentarer

Last modified: February 11, 2017