Facebook justerer News Feed basert på feedback

Written by | Facebook, Nyheter

Hittil har Facebook’s nyhetsstrøm fungert på den måten at du har blitt vist det innholdet som betyr mest for deg. Hva du og andre gjør og hvilke typer innhold dere engasjerer dere i bestemmer hva du ser i din News Feed.

I dag forteller Facebook at de jobber med å gjøre News Feed’en enda mer relevant for deg. Det er en pågående undersøkelse der brukere rangerer sin opplevelse og fortelle hvordan Facebook kan forbedre innholdet de ser. Dette kaller de deres Feed Quality Panel. Det gjøres altså undersøkelser på kvalitativt nivå for å sørge for å stadig øke relevansen. Samtidig gjøres det undersøkelser for å se hvorvidt rangeringen av innlegg er bra eller dårlig. Folk i disse gruppene får mulighet til å gi hvert innlegg en score fra 1 – 5 stjerner basert på spørsmålet “I hvilken grad ønsker du å se dette i din News Feed”. På denne måten kan Facebook bedre forutse hva slags innhold folk ønsker å se – uavhengig om de klikker, liker eller kommenterer på innlegg.

Nå oppdateres Facebook sin News Feed til å vise deg innhold basert på to ting sannsynligheten for at du faktisk ønsker å se innlegget øverst i News Feed’en din og sannsynligheten for at du kommer til å “like”, kommentere på, klikke på eller dele et innlegg, basert på tidligere aktivitet.

Hva har dette å si for din bedrift?

Dette avhenger veldig av hvordan publikumet ditt er satt sammen. Facebook sier selv at det ikke nødvendigvis vil slå ut på klikk ut på websiden din eller rekkevidde – men noen kommer til å se en økning, mens andre vil se en nedgang. Dersom folk du når faktisk sier at de ikke ønsker å se ditt innlegg, vil du se at du får en lavere antall klikk – basert på forholdet mellom frekvensen på hvor ofte innlegg klikkes på og hvor mange folk som sier at de ønsker å se liknende innlegg på toppen av sin News Feed.

Du burde unngå å oppfordre til handling

Historisk har vi sett at å oppfordre til handlinger (som å oppfordra til mange klikk) har fungert. Men Facebook anbefaler deg å styre unna. Dette vil skape en midlertidig økning i tall som i sin tur vil balanseres basert på News Feeden’s rangering over tid.

Hva skal du gjøre?

Bruk tid på å lære å kjenne hva målgruppen din liker. Hva er det de bryr seg om og hvilket innhold er det de klikker på og engasjerer seg med. I andre ord er det business as usual – bare at opplevelsen for brukerene kommer til å forbedres basert på at vi som markedsførere er nyttige og tar hensyn til hvem vi når, med innholdet vi setter foran dem.

Kommentarer

Last modified: February 3, 2017

Leave a Reply

Your email address will not be published.