Adblock er nettets spamfilter sier Takin Kroop

Written by | Facebook, Fremhevet, Meninger

“Adblock er nettets spamfilter” – Opprinnelig publisert i Kampanje, 

Virksomheter må forstå at de ikke lenger bestemmer, skriver Takin Kroop.

Du har sikkert hørt om ad blockers? Du har kanskje også hørt om motstykket? Sourcepoint Technologies er et selskap som har utviklet et produkt som ser om noen laster en side med en aktiv adblock og dermed lar en bestemme om innholdet skal vises eller skjules. Medieverden går til krig mot ad blockers.

På samme tid vokser utviklingen innen digital annonsering eksponentielt. AdWeek skriver om utviklingen mellom annonsering og adblock fra 2013 til 2014. Bare i USA økte brukte annonsekroner på digital video hele 60 prosent, mens antallet brukere som installerte og aktiverte ad blockers økte med 128 prosent.

En rapport fra Adobe og Pagefair viser at det nå er rundt 150 millioner mennesker som bruker ad blockers. Dersom vi tar med i regnstykket at online ad spend øker med over 200 milliarder norske kroner neste år – er det helt klart at noe må endres. Vi kan ikke lukke øynene for endringer i forbrukerens atferd og preferanser for deretter fortsette å pumpe penger inn på nett.

Det nyeste tillegget innen adblock er at iOS- og iPhone- brukere kan velge å installere applikasjoner som skjuler annonser. Om man tenker på hvor mye tid vi bruker på mobiltelefonen blir dette en ting vi ikke kan feie under teppet. Ikke bare for Facebook, Google eller andre plattformer – men for hele det kommersielle grunnlaget nettet er bygget på. Ad blocking er for nettet hva spam-filter var for epost – bare enda mer nådeløst. Pagefair estimerer at ad blocking vil koste annonsører 22 millarder dollar eller 178 milliarder norske kroner i året som kommer.

Så, hva er det neste steget herfra? For det første må virksomheter forstå at de ikke lenger bestemmer. Valget om å melde seg ut av den annonsefylte verden på nett kan nå gjøres så enkelt som å skru på en bryter. Konsumentene blir også stadig mer bevisst på hvilke muligheter de har – så nå er det på høy tid at vi  som annonsører blir nyttige.

Flere mediehus har trøbbel etter at omfanget av annonseblokkeringsverktøy sprer om seg. Ifølge Takin Kroop viser internasjonale tall at ad blocking, som det heter internasjonalt, vil koste annonsører 22 millarder dollar eller 178 milliarder norske kroner i året som kommer.

Facebook har tatt et par steg for å sikre brukernes interesser og samtidig sørge for at annonsører jobber for å nå målene de ønsker å nå. I fjor justerte selskapet sine Page Promotion Guidelines for å gjøre det vanskeligere for virksomheter å gjemme innhold bak like-murer. Dette betyr at du kunne legge innhold bak et steg, der brukeren måtte like siden din for å komme til innholdet.

Videre har Facebook også sagt at salgsutløsende innhold som publiseres organisk vil få en dårligere rekkevidde – da selskapet legger vekt på at dette burde være betalte annonser. Det gigantiske sosiale nettverket legger makten i brukerens hender – da annonsene dine også måles kontinuerlig basert på hvor relevante de er overfor målgruppen din og om dem du når skjuler annonsene dine eller ikke.

Jeg ser for meg at fremtiden vil bringe muligheter for enda mer nøyaktig segmentering og presisjon basert på beacon-teknologi og andre atferd baserte segmenteringsmuligheter. Når en har slike muligheter kan man ikke lenger unnskylde seg, men jobbe for å være mer relevant, tidsriktig og verdifull.

Så, på mange måter kan vi se at vi står ved et veiskille. På den ene siden vil annonsører ha høyere avkastning, mens forbrukere er lei av unyttige annonser. Jeg er helt sikker på at dersom man jobber strukturert med god segmentering og skaper målrettet innhold som ikke ødelegger brukeres opplevelse på nettet, vil ikke brukeren melde seg ut av å se annonser.  Magien vil skje i tverrsnittet hvor annonsørene får resultater og forbrukeren får riktig mengde målrettede kvalitetsannonser, som faktisk tar dem på alvor.

Eksempelvis kan riktig bruk av custom audiences i Facebook ved ekskludering og inkludering være en god start.

Vær så snill å ikke gjør nettet til en dårlig opplevelse

Kommentarer

Last modified: February 3, 2017

Leave a Reply

Your email address will not be published.